Thursday, March 8, 2007

روز جهانی زن و کارزار زنان



روز جهانی زن خجسته باد

گویند مرا چو زاد مادر
پستان به دهان گرفتن آموخت
شب ها بر گاهواره من
بیدار نشست و خفتن آموخت
دستم بگرفت و پا به پا برد
تا شیوه راه رفتن آموخت
یک حرف و دو حرف بر زبانم
الفاظ نهاد و گفتن آموخت
لبخند نهاد بر لب من
بر غنچه گل شکفتن آموخت
پس هستی من ز هستی اوست
تا هستم و هست دارمش دوست


روز جهانی زن را به همه دختران و زنان و بخصوص تمامی مادران تبریک می گویم همه ما زمانی که چشم به این جهان می گشاییم با اولین موجودی که انس و الفت ناگسستنی پیدا می کنیم انسانی است که همه هستی ما ازوست لیکن شوربختانه این انسان بدلیل نوع جنسیتش که به هیچ وجه انتخاب شخص وی نبوده در درازای تاریخ مورد بی مهری قرار گرفته است ، این روزها در اکثر رسا نه ها شاهد مطالب سودمندی در رابطه با 8 مارس و نقش زن در تاریخ و ظلم و ستمهایی که بر اثر جداسازی جنسیتی بر زن اعمال میشود هستیم و تا حد زیادی صاحبنظران و کارشناسان در این مورد تحقیق کرده و نتایج زحمات خود را بصورت کتاب یا مقاله ویا فیلمهای مستند و هنری در دسترس افکار عمومی قرار داده اند بنابراین اجازه دهید بجای پرداختن به مطالب تکراری بمناسبت روز جهانی زن اشاره ای داشته باشیم به کارزار جمع آوری یک میلیون امضاء برای حذف قوانین تبعیض آمیز در رابطه با زنان درجمهوری اسلامی و مختصری در باب این کارزار و نقش آن در پیشبرد روند مبارزاتی زنان کشورمان به کنکاش بپردازیم و بحث را با یک پرسش از دست اندرکاران محترم این کارزار آغاز کنیم که چگونه میخواهند این یک میلیون امضاء را جمع کنند؟ آیا با مراجعه چهره به چهره به اشخاص یا بصورت اینترنتی میخواهند اینکار را انجام دهند ؟ و هدف از جمع آوری این امضاء ها چیست ؟
بطورکلی بررسی پدیده های پیرامونی اعم از اجتماعی یا اقتصادی یا فرهنگی و یا حتی پدیده های فیزیکی به دوصورت میتواند صورت پذیرد :

اول- بررسی توصیفی یعنی هر پدیده را بصورت مجرد در نظر گرفته و بدون توجه به عوامل تاثیر گذار درونی و بیرونی صرفا مشخصات ظاهری و باطنی پدیده را بصورت دقیق و با ذکر جزئیات توصیف می کنند
دوم - بررسی تحلیلی که در این نوع بررسی یک پدیده بصورت مجرد دیده نمیشود بلکه پدیده را بصورت عضوی از مجموعه یونیورسال و در ارتباط با پدیده های دیگر مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار داده و از نقطه نظر علت و معلولی عوامل تشکیل دهنده یک پدیده موشکافی میشوند
در ارتباط با کارزار جمع آوری یک میلیون امضاء برای حذف قوانین تبعیض آمیز بنظر میرسد بررسی این پدیده یعنی وجود قوانین تبعیض آمیز جنسیتی در ایران صرفا از نظر توصیفی انجام گرفته است به دیگرسخن دست اندرکاران محترم این کارزار اگر اندک توجه ای به ماهیت نظام حاکم بر ایران که نظامی مبتنی بر دین اسلام وملهم از فقه مذهب شیعه است می داشتند در می یافتند این کارزار در نهایت به سرنوشت رفراندوم و همان سایت شصت میلیون دات کام منتهی خواهد شد و اگر نویسنده این سطور را پیشاپیش به بدبینی و نق زدن متهم نکنید با یک دلیل ساده به شما ثابت خواهم کرد که سرنوشت این کارزار در عمل متاسفانه همان سرنوشت طرح رفراندوم است زیرا نظامی که مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی است نمیتواند بر خلاف ایدئولوژی خود عمل کند شما انتظار نابجا از این نظام دارید چرا که در قرآن کتاب آسمانی مسلمانان سوره نساء آیه 59 آمده است
یا ایهاالذین آمنوا اطیعوالله و اطیعواالرسول و اولی امرمنکم یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا و رسول خدا و ولی امر اطاعت کنید و در همان سوره آیه 10 میگوید حکم خدا در حق فرزندان شما اين است که پسران دو برابر دختران ارث برند و باز هم در همان سوره آیه 34 میفرماید" مردان را بر زنان حق تسلط و نگهباني است. به واسطهُ آن برتري كه خدا بعضي را بر بعضي مقرر داشته است. و هم به واسطهُ آن كه مردان بايد از مال خود به زنان نفقه بدهند. پس زنان شايسته و مطيع آنهايند كه در غيبت حافظ حقوق شوهرانشان باشند. و آنچه را خدا به حفظ آن امر فرموده نگه دارند. و زناني كه از مخالفت آنان بيمناكيد ‘ ابتدا آنها را موعظه كنيد اگر مطيع نشدند از خوابگاه آنها دوري كنيد. باز مطيع نشدند به زدن آنها را تنبيه كنيد. چنانچه اطاعت كردند ديگر هيچگونه ستم بر آنها روا نداريد. "همانا خدا بزرگوار و عظيم الشان است.
خسرو گلسرخی در بیدادگاه نظامی رژیم شاهنشاهی میگوید اگر علت را رها کرده به معلول توجه کنیم کار به گله گذاری و شکوه وشکایت میکشد آیا درخواست برابر شدن دیه زن و مرد در نظام دینی صرفا یک گله گذاری از مسببین اصلی نقض این حقوق نیست ؟ گیریم دیه هم بنا بر فتوای علمای به اصطلاح روشنفکر مانند صانعی برای زن و مرد برابر شد و شهادت زن و مرد هم یکسان شمرده شد آیا از نظر مبارزه برای نیل به دموکراسی و احترام به حقوق بشر و برابری زن و مرد این گام بزرگی است ؟
فرض کنیم طوماری که درآن امضای پنج میلیون زن برای لغو قوانین تبعیض آمیز وجود دارد را به ریاست قوه قضاییه دادید فکر می کنید ایشان دستور می دهند سوره النساء را از همه قرآنها حذف کنند یا دستور میدهد طومار شما را پاره کنند؟
دست اندرکاران محترم کارزار یک میلیون امضاء ضمن تشکر از فعالیتهای شما بنظر میرسد بهتر باشد بجای مطرح کردن این گونه درخواستهای غیر عملی فعالیتهای خود را برای حل بنیادین نقض حقوق زنان که همانا جدایی کامل دین از حکومت است متمرکز کنید
,

5 comments:

Anonymous said...

کارتن خواب جان من نه صاحب نظر اهل سیاستم ...نه سیاست را دوست دارم ...اما یک دوره تاریخ به من بی دانش سیاست نیز آموخته که آمختگی دین و حکومت حرکت به سوی عقب راندگی و عقب ماندگی ظلم و در نهایت رویگردانی توده مردم از دین و باقی ماندن تظاهر به ضرب قدرت حکومت مذهبی است ...این سخنتان جای تامل دارد...من هم به این فکر کردم که پاسخ حکومت به این ستم عین آیات سوره نسا خواهد بود که سالهاست از خود پرسیده ام چرا خدای عادل چنین آیاتی نازل کرده !!!!
و سوالهایی که در پی آن در ذهنم نقش بسته !
به امید آینده ای سبز

Anonymous said...

ممنون

Anonymous said...

You guys are so true. Islamic tyranny regime never allows you to have the same rights as men. It is our job to get our rights regardless of any ideology or religion. Mullahs regime just know one language and that is our gun. We will send them to Qum to stay there for ever, we will make another Vatican for them in Qum to talk about their nonsense.

Anonymous said...

خبر فوری از وبلاگ هشت مارس- نه به حجاب
خبر تجمع همزمان
معلمان و 8مارس روبروی مجلس
امروز هشت مارس، 17 اسفند اجتماع معلمان در برابر مجلس در
جریان است.......
ادامه در وبلاگ..............

Anonymous said...

Dear Friend
One million signature is only a big jokes.Everybody know Shrin Ebadi and Mehrangiz Kar are nalin lis Khatami who is nalin lis Khamenei and Rasmanjani.They only want to trick Iranians in overseas , as much as they postpone the collapse of this faschist regim Europeans and American oil compnay can deal with rasmanjani's sons more.As you noticed they tried to diverse the protests of teacers to 8 mars.The only people who can take peoples(men and women) are labors,teachers and army of Iran from those thief Mullhas.
Zende ba Iran.Zeende bad laicite
Zende bad azadi.sarnegon bad islamic faschist mullahs.